Halong Bay (ja sateinen Hue)

Mä päivittelen tätä salamoivassa Huessa eli on tultu vajaat 800 kilometriä Hanoista etelään, mutta edetääns nyt ees jonkinlaisessa järjestyksessä. Mä oon hieman kipeilly tässä matkan varrella, joten pahoittelut hieman pahoinvoivasta postauksesta.

Lauantaina siis lähdettiin Sapasta ensin minibussilla Lao Caihin, josta hypättiin yöjunaan kohti Hanoita. Kun päästiin Lao Caihin, ni mua hieman heikotti, mutta aattelin, että se johtuu vaan mutkasesta matkasta läpi pilvien alas Lao Caihin, käytiin siis iltapalalla odotellessa junan lähtöä. Iltapalanuudelikeitto ei vaan oikein halunnu pysyä sisällä… Oli muuten pitkä tunti, ku odoteltiin junaan pääsyä. Lao Cain aseman vessa saa erityismaininnan kauheudestaan. Naisille oli vallan kolme pissapaikkaa, kaikki mallia kyykky ja kaksi paikoista ilman ovea. Päästiin junaan kuitenki hengissä. Vaakatasossa junan tärinässä olo rauhottu enkä joutunu juoksemaan vessassa ja sain vähän nukuttua, toisin ku Toni, joka ilmeisesti sympatiavalvo. Hanoihin saavuttiin ennen kuutta, ja päivä meniki lähinnä toipuessa matkasta. Mun olo rupes aamupalan jälkeen olee ihan ok, ni varattiin maantaille yhen yön reissu Halong Bayhin ja tiistai-illaks käytiin rautatieasemalta ostamassa yöjunaliput Hueen.

Halonginlahti on yksi luonnonihmeistä ja osa siitä on myös Unescon maailmanperintökohde. Halong baysta ihmeellisen tekee sen 1969 karstimaasta muodostunutta saarta. Osa on ihan pikkunyppylöitä osa taas suurempia. Jostakin kumman syystä lahti on yksi Pohjois-Vietnamin suosituimmista matkailukohteista. Ja sen kyllä huomas, paatteja seilas lahdella kymmenittäin!

Mä juhlin hieman liian aikasin tätä olon paranemista, ja ilta meni pyöriessä ympäri hotellihuonetta ja ikävöiden kotia. Jälleen uni pelasti ja aamulla oli jo parempi olo (pakko oli olla, ku oli 2 * 75 $ maksettu matkasta). Aamiaisen kuitenki varmuuden vuoks skippasin, ku edessä oli kolmen tunnin bussimatka Halong cityyn. Matka meni lepposasti henkistä tukikeppiäni eli oksennuspussia puristaen (jota en kyllä edes uskonut tarvitsevani, mutta pitäähän sitä ihmisellä taikakaluja olla) ja tirsoja ottaen. Matkapaketti joka varattiin oli aika kaiken kattava, Fantasea Cruise / adventures piti meistä toden teolla huolta. Hintaan sisälty kuljetukset, yöpyminen paatissa, sisäänpääsy lahdelle (jep, turistilippu maksaa 130 000 dongia), englantia kohtalaisesti puhuva opas, kaks lounasta, illallinen, aamiainen, vierailut luolassa ja Ti Top -saarella, melontaretki sekä mahdollisuus laulaa karaokea. Paatissa meille tarjotiin tervetuliasjaffat ja ohjattiin majottumaan. Hyttejä oli vissiinki 8, mutta meitä matkalaisia vaan 13 (7 espanjatarta ja kaks britti pariskuntaa), joten paattimme ihan täynnä ollu.

Lounaan jälkeen (jee, olo oli jälleen parempi) meidät vietiin tutustumaan ihmeelliseen luolan (amazing cave), joka,oli yhtä fantasiaa meidän oppaan mielestä. Jepjep. Jos joku paikka on turisteille suunnattu, ni tää ihmeellinen luola (amazing cave). Meidät tiputettiin laivasta laiturille ja sitten seurattiin opasta ja noin miljuunaa muuta turistia. Kiivettiin muutama porras ja päästiin sisään luolaan, johon oli rakennettu kivetyt kulkuväylät ja valoja oli strategisesti sijoteltu, että tippukivet näyttäs mahdollisimmat hyviltä. Sisältä löyty myös turisteja ohjaavia liikennemerkkejä. Siinä sitten yheskoos kuljettiin tämän yllätysten luolan läpi, josta tultiin ulos toispuol saarta ja sieltä,sitten paattimme poimi meidät jälleen kyytiin. Olihan luola hieno joo, mutta hieman pikamarssityyppinen kulkeminen sen läpi ja turistimassat hieman himmensi sen loistoa (ja se kuinka se luola oli tuotteistettu). Ja koska me oltiin todella onnekkaita sään suhteen, ni suunnattiin Ti Top -saarelle, joka on saanut nimensä German Titovilta, venäläiseltä kosmonautilta. Setä Ho tapas tämän venäläissankarin saarella ja nimes saaren uusiks sen kunniaks. Saari oli korkeahko ja sen päälle oli rakennettu näköalatasanne (lisää portaita jee), josta oli kyllä hienot näkymät. Kuvaaminen tosin oli hieman haastavaa, ku ei taaskaqn oltu ainoita… Saarella oli myös hieno biitsi, mutta me skipattiin uiminen, biitsin pelaaminen ja jalkapallo, ja tyydyttiin vaan ihmettelemään merestä nousevia kivikasoja. Saarireissun jälkeen seilattiin ankkuripaikalle ja syötiin illallaista. Illallisen jälkeen tarjolla oli karaoke, me skipattiin se, mutta miehistö yhdessä espanjalaisten tytskien kaa viihdytti meitä kovaäänisesti. Seuravana aamuna aamiaisen jälkeen päästiin kajakkiretkelle eli siis puoleks tunniks melomaan ympäri yhtä saarta. Nooh, voi sanoa meloneensa Halong bayssa… Sitten suunnattinki jo hieman kiertoreittiä satamaan, jotta saadaan ihailla lisää hienoja maisemia ja syödä vielä lounasta. Ennen ku päästiin perille, ni laivalla oli varikkokäynti. Tankattiin niin bensaa kuin puhdasta vettä ja matkalaiset sai ihailla muita paatteja….Ja mä en tiedä mistä ennen matka pahoinvoinnista mä kärsin, koska huono-olokohtaus iski taas, kun odoteltiin satamassa pikkubussia meitä noutamaan. Nooh, vartin unet autossa ja olo oli taas mitä mainioin. Outoa.

Hanoissa meillä oliki vaan muutaman tunnin pit-stop ennen Hueen lähtöä. Tälläki kertaa kulkuneuvona oli juna. Nyt testattiin paikallisjunan hard-sleeperiä. Näillä on kahenlaisia makuuvaunuja neljän sängyn soft-sleepereitä ja kuuden sängyn hard-sleepereitä. Ainoa ero on siis sänkyjen määrä per hytti. Muuten varustelu on samanmoinen. Säästeliäinä otettiin yläsängyt, jotka on makuuvaihtoehdoista kaikkein halvimmat (kustansi 681 000 dongia per nukkuja). Ja mun mielestä parhaimmat, onhan se joo hieman vaivalloista kivutanylös, mutta yöllä ei kukaan ainakaan ramppaa vessassa sun ohi kokoajan. Yläsängyn päädyssä on myös iso kolo matkatavaroille, joka alemmista sängyistä puuttuu. Jos matka ei sisällä suuremmin hereillä hengailua on hard-sleeperi tosiaan mitä mainioin tapa matkata. Hereillä vois olla hieman ikävä yläsängyssä pidempään hengailla, ku ei siellä oikeen mahdu muuta tekemään, ku makaamaan…

Hueen saavuttiin yheltätoista aamulla suhteellisen hyvin nukuttuina. Oli aika tyrmäävä hypätä junasta ulos yli kolmenkympin helteeseen, ku oli taas tottunu olosuhteisiin, jotka vastaa normaalia Suomen kesää (ilman sadetta). Hanoissa lämpöä oli lähdettäessä 22 astetta…. Ohitettiin taas miljuunat taksin ja majotuksen tarjoajat ja talsiittiin pari kilsaa aluelleelle, jolla sijaitsee kaikki budjettimatkalaisten majotusvaihtoehdot. Tällä kertaa valinta osu Thanh Xuan hoteliin aka Google hotelliin. Hintaa kerty 16 $ yöltä sisältäen aamiaisen. Meistä on tullu Vietnamissa ilmeisen vaativia, joka huoneessa ollu ilmastointi, kuuma vesi ja hintaan on vielä sisältyny aamiainenki… Mutta toisaalta, jos lysti maksaa vaan vähän yli kympinnyö, ni ei haittaa. Hue on maan entinen pääkaupunki ja ranskalaiset rakensi tänne aikoinaan eli 1800-luvulla linnotuksen, joka suurin piirtein pommitettiin maan tasalle Vietnamin sodan aikana. Oli siitä kuitenki sen verran jäljellä, että turistit pääsee 80 000 dongin hintaan linnotusta ihmettelemään. Aikasta turhaa, sanon mä. Ehkä mä en taas vaan kuulunu kohderyhmään. Ja fiilistä laski vielä ukkoskuuro, joka vauhditti meidän lähtöä alueelta. Ja toimi aika hyvänä askeleen pidentäjänä matkalla hotellille. Huomenna jatketaan kaupunkiin tutustumista, toivottavasti kuivina. Täältä pääsis tekee retkiä myös Vietnamin sodan aikasille taistelupaikoille kuten Hamburger Hillille, mutta kumpaakaan tuo sota ei kauhiasti kiinnosta, ni skipataan ne retket.

Ylihuomenna sitte jatketaan Danangiin ja Hoi Aniin.

/Iitu

Yksi kommentti artikkeliin ”Halong Bay (ja sateinen Hue)

1. ilkku

Kiitos kortista ja lisää elämyksiä ennen kuin reissu on ohi! Täällä aiotaan hiihtää myös huomenna.