V & VV eli Vientianesta Vang Viengiin

Perjantain aamuhämärissä saavuimme Vientianeen ei niin kovin hyvin levänneinä. Joku on osuvasti kutsunu sleeping buseja eli night buseja nigtmare busseiksi. Aikamoista painajaista matkanteko kyllä oli. Huhhuijaa. Bussi tärisi, huojui ja pomppi. Kovin montaa silmäystä kumpikaan meitä ei matkan aikana nukkunu. Aina kun sai unen päästä kiinni, ni bussi hidasti ja pomppas ja kallistui ja hyppäs ja kaikkea muuta epämukavuutta. Mutta perille päästiin ja vielä ehjinä. Bussi jätti meidät eteläiselle bussiasemalle ja tokkurassa hypättiin songthaewin kyyttin edes kyselemättä hintaa. Maksettiin siis törkeää ylihintaa (yllätys) matkasta. Neuvottele hinta aina etukäteen, kun on täällä sääntö numero 1. Keskustassa suunnattiin ensin aamiaiselle Scandinavian bakeryyn, kun meidät sopivasti melkeen sen eteen tiputettiin. Täällä Laosisss noita leipomoita tuntuu olevan (ainaki Vientianessa ja täällä Vang Viengissä), että jos pullahammasta kolottaa, ni sen kolotuksen kyllä saa helpolla poistettua.

Aamiaisen jälkeen metsästettiin majotus, laiskoina ihmisinä ei jaksettu oottaa puoleen päivään, että oltas päästy halvemmalla, vaan otettiin 130 000 kipin huone ilmastoinnilla ja lämpimällä vedellä. Pienien aamu-unien jälkeen lähdettiin tutustumaan kaupunkiin, ja ihan viehättävä kaupunkihan Vientiane on. Odotukset ei ollu järin suuret, kun oltiin useammastaki lähteestä kuultu, että kaupunki on täysin mitään sanomaton. Nooh me viihdyttiin, ja mä ainaki tykkäsin paikasta ennemmän, ku esim. Phnom Penhistä. Mekongin rannalla oli hyvä hengailla ja katsella Thaikkuihin. Kaikenlisäks keskusta ja sen muutamat nähtävyydet oli saavutettavissa kävellen. Ja kaupunki oli rauhallinen ja suhteellisen siisti. Niin ja iltamarkkinat Mekongin rannalla toivat eloa jokimaisemaan. Iltamarkkinakonsepti on kyllä käsittämätön, joka hemmetin ilta sä raahaat myyntikojus ja kaikki myyntiartikelis paikalle, teet kauppaa 4-5 tuntia ja kasaat romppeet taas kasaan. Ei siinä mitään, normi torisettiä, mutta ku osalla on myynnissä sen sata pikku hilivitkutinta, jotka ne huolellisesti asettelee näytille ja huolellisesti kerää pois. Hommaan menee helposti reilu tunti… Mä taidan vaan olla vähän laiskanpulskea ja suurpiirteinen torikauppaan 🙂

Sunnuntaina kuitenki jätettiin pääkaupunki taaksemme ja saavuttiin Vang Viengiin. Tänne tubeilun (lillumista traktorin sisäkumissa joessa), Frendejen (sen telkkarisarjan) ja länkkäriruuan luvattuun kylään. Sunnuntaina totuttuun tapaa käppäiliin kylää ess taas ja ei niin totuttuun tapaan hommattiin eilis aamulla lievä kankkunen. Eilinen aamupäivä meni hyväntekeväisyyteen, mutta iltapäivästä käveltiin läheiselle kukkulalle ja käytiin luolassa, Toni kiipes myös nyppylän laelle. Mun pää ei kai oikein vielä toiminu, ku lähettiin kävelemään ja asu- ja kenkävalinta ei ollu millään tavalla sovelias kulkemiseen sen kivikasan rinteillä. Missasin sitten hienot maisemat. Damit. Ja jotta mä en ois jääny täysin kallioiden vallottamisesta paitsi varattiin tälle päivää kalliokiipeilykurssi. Kirjottelen tätä polvet mustina, yläkroppa muussina ja sormet hellinä. Mutta kyllä pojat vaan oli siistiä (ku alkujäykkyydestä pääsi).

Adam’s climbing schoolista varattiin siis puolen päivän kurssi, hintaa lystillä oli 180 000 kipiä (18 euroa) per apina. Hinta sisälsi kyydit kiipeilymestaan (meidät myös sauvottiin joen yli mitä kiikkerimmällä pikku veneellä), varusteet ja opetuksen. Koko päivään ois kuulunu edellä mainittujen lisäks lounas. Muttamutta mestoille päästyämme meidät opetettiin varmistamaan toisiamme, pikakurssituksen jälkeen opettaja kiipes vetää köyden ylös ja sitte me opettelevat apinat saatiin kiipeillä yläköyden varassa. Vang Viengissä on ilmeisestikin yhdet Kaakkois-Aasian parhaat kiipeilymestat ja reittejä täällä on paljon. Me oltiin kahen lohkareen välissä missä oli useampiki helppo reitti (niille jotka mua enemmän ymmärtää ni nelosesta aina 6a:han asti) ja kauempana sitte vaativampia reittejä. Ekan kiipeämisen alussa mä olin varma kolmesta asiasta. 1. Mä en kiipeä enää senttiäkään ylös päin (noin metrin korkeudessa) 2. Mä tuun alas täältä just nyt (noin kahen metrin korkeudessa) ja 3. En kiipeä enää yhtäänkoskaanyhtäänminnekään, ku täältä joskus alas pääsen (noin 2,5 metrin korkeudessa). Mutta niin mä vaan ällipäisyyttäni kiipesin sen reitin ylös (ehkä kaikki kuus metriä) ja vielä kolme muutaki ja vielä paljon korkeampiaki. Ja kiipeän varmasti uudestaanki. Oli se sen verran siistiä, ku makuun pääsi ja uskalsi hieman luottaa omiin taitoihinsa ja siihen, ettei se kallio romahda sun painosta. Voin vaan kuvitella kui siistii se sitte on ku oikeesti jotain osaa.

Iltapäivä käyttiin taas hengailuun ja päätettii  jättää tubeilu väliin. Homma nyt vaan ei kuulosta musta kauheen hohdokkaalta. Siihen hommaan mä taidan olla liian levoton. Kahen tunnin lilluminen jokea alaspäin traktorin sisäkumissa ei nyt vaan sitte oo se mun juttu. Enemmin istun vaikka terassilla kattomassa niitä tubeilijoita ja lukemassa kirjaa… Tubeilu on kyllä täällä tarkkaan hoidettua bisnestä. On yks mesta mistä sä saat vuokrattua sisärenkaita, renkaan hintaan kuuluu kuljetus laskupaikalle, joka on 3,5 kilsaa keskustasta pois. Ja mikäli palautat renkaan kuuden jälkeen kilahtaa myöhästymismaksu ja mikäli jätät renkaan palauttamatta on seuraavana aamuna sun huoneen oven takana tyyppi vaatimassa rahaa hukatusta renkaasta. Ei oo enää helppoa rentoutuminenkaan 🙂

Huomenaamuna suunnataan sitten Luang Prabangiin, tuohon UNESCON maailmaperintökohteeseen, jossa kuuleman mukaan aika pysähtyy. Saas nähä. Mä toivon, että matkalla aika ei pysähdy. Edessä on jotakuinki kuuden tunnin minivanilla köröttely pitkin vuoristoteitä…

/Iitu

Yksi kommentti artikkeliin ”V & VV eli Vientianesta Vang Viengiin

1. Arska

Moikka taas

Kyllä maailma on pieni !!!! jos tääl vetäää pari biisiä tunteella niin kambotsassa jo tiedetään. Kiitos sosiaalinen media ja internet. Hyvää kirjailua jatkakaa samaa rataa ja nauttikaa.